Konec umění jako začátek konce civilizace


„Nejsem si jistá, jestli je to umělecká instalace nebo jen náhodné uskupení rostlin.“ Pamatujete se ještě na dívku v průsvitných brýlích z dokumentu o hipsterech? Právě tato věta se stala pro mnohé důkazem, že umělecký svět se již dočista pomátl a odtrhl od reality. Kdo z těch, co mají všech pět pohromadě, by považoval pár plastových kytek za umění. Hvězdou internetu se stal také muž, který na zem v muzeu náhodou odložil své brýle, a pak se nestačil divit zástupu, který se u brýlí vytvořil jako kdyby to byla Mona Lisa.
grafity křeček

Zkrátka, moderní umění je často terčem posměšků. Z části právem. Zatímco krása secese, renesanční paláce či mohutné barokní sochy jsou svou krásou a mohutností srozumitelné všem, tak moderní umělci si zakládají na tom, že budou nepochopeni. Čím provokativnější a nesrozumitelnější jejich díla jsou, tím jsou spokojenější. Ale proč? Možná, jenom možná, bychom se moderním dílům neměli pouze posmívat. Současní umělci zkrátka už nechtějí dělat jenom věci, které jsou krásné. Chtějí nás provokovat, chtějí, abychom se při pohledu na jejich dílka zamysleli, pohlédli do sebe. My to ale většinou neděláme, protože urážet je pro nás snazší a pohodlnější.
umělecký tunel

Moderní umění tak možná oznamuje začátek konce civilizace. Ne však svou existencí, ale tím, že nám nastavuje zrcadlo. Ukazuje nám, že když něčemu nerozumíme, tak se ani nenamáháme se na chvilku zastavit, zapřemýšlet nebo tu věc přijmout v její odlišnosti. Místo toho se vysmíváme, urážíme a ponižujeme, to vše jen proto, abychom zakryli vlastní strach z neznámého a nepochopitelného. Dříve byli lidé obklopeni věci, kterým nerozuměli, ať už to byla jejich víra v Boha nebo tehdy nevysvětlitelné fyzikální jevy. My jsme Boha odmítli jako báchorky pro děti, fyzikální jevy vysvětlili, a máme pocit, že musíme rozumět všemu. A co nechápeme, to odmítneme jako nedůležité a směšné. A moderní umělci na to ve svých dílech poukazují. Vědí, že se budeme smát, ale doufají, že se nad sebou třeba i trochu zamyslíme.

Bonatex

Konec umění jako začátek konce civilizace
Ohodnoťte příspěvek